אפיון אפליקציות - השלב הראשון בתהליך הפיתוח

מטרת המאמר היא להציג בפני אנשים המעוניינים לפתח אפליקציה את השלב הראשון והסופר חשוב - שלב אפיון האפליקציה. המידע המוצג כאן בא לתאר את תהליך האפיון הפונקציונאלי ואת שלביו העיקריים. השקעה בשלב זה תעזור לבעל האפליקציה לתכנן את תהליך פיתוח האפליקציה ביחד עם מנהל הפיתוח ולהכניס את תהליך פיתוח אפליקציה למסגרת של יעדים, שלבים ודדליינים לכל שלב.

אפיון אפליקציות הוא השלב החשוב ביותר במחזור החיים של תהליך פיתוח אפליקציות. למה? מכיוון שזהו השלב שעליו מתבססים תהליכי העיצוב והפיתוח ובמילים אחרות זה השלב שמהווה את הבסיס שלנו להצלחת האפליקציה.

שימו לב... אחת הטעויות הגדולות ביותר של אנשים היא לדלג על שלב האפיון ולקפוץ לשלב העיצוב. מאיזו סיבה שזה לא יהיה ביצוע מהלך כזה עלול לעלות לאנשים הרבה כסף בהמשך כאשר מתגלים כל מיני דברים שלא סגורים במלואם ואחרי זה עולה הרבה מאוד כסף וזמן לשנות אותם. זכרו ככל שהבסיס שלכם יהיה סגור מראש טוב יותר כך תדעו מהי העלות האמתית של פיתוח האפליקציה שלכם.

שלב א' – הגדרת מטרות וצרכי הלקוח או במילים אחרות הגדרת המודל העסקי של האפליקציה


השלב הראשון בתהליך של פיתוח אפליקציות בכלל וכן פיתוח אפליקציות לעסקים בפרט, הוא הגדרת המודל העסקי של האפליקציה. בשלב זה מנהל הפיתוח והלקוח יחליטו מה המטרה של האפליקציה ומה היא אמורה לכלול. יש לתת מענה לשאלות כגון: האם המטרה של האפליקציה למכור מוצר ישירות? האם המטרה היא להציג את העסק בלבד? האם יש צורך במערך עדכונים על מבצעים? גלריית תמונות? סרטונים? פרסומות? האם לאפשר למשתמש להשאיר פרטים? וכן הלאה. תפקיד המאפיין לשאול את הלקוח שאלות מכוונות, לפתח את הרעיון לאפליקציה ולהגדיר את מטרת האפליקציה. הסיבה שהגדרת מטרת האפליקציה והמודל העסקי כל כך חשובים היא שלאחר מכן תהליך הפיתוח כולו מתבצע מתוך התיחסות למודל העסקי של האפליקציה ולאופן שבוא הוא יושג.

אחד הדברים החשובים ביותר שנעשה בשלב זה הוא הגדרת המודל העסקי של האפליקציה או במילים אחרות מהי מטרת האפליקציה. בדרך כלל אנשים מעוניינים להרוויח כסף מהאפליקציה אך לא רק. יש אנשים שמעוניינים לפתח את האפליקציה על מנת למתג את עצמם או את העסק שלהם או את החברה שלהם. יש מודל עסקי של קבלת לידים (הפניות ופרטי מתעניינים) מהאפליקציה, ויש מודל עסקי של פרסומות. יש מודלים עסקיים רבים נוספים אך אלה הנפוצים ביותר.

שלב ב' – אפיון המשתמשים (קהל היעד)


בשלב זה של תהליך האפיון מאפיינים את משתמש הקצה ואת קהל היעד של האפליקציה. בעל העסק, החברה או היזם צריך להחליט האם הוא פונה לקהל יעד ספציפי למשל נערים בגילאים מסוימים, נשים עם ילדים קטנים וכן הלאה או שקהל היעד שלו הוא אחר. חשוב לשים לב לכך שבדרך כלל יש יותר מסוג אחד של משתמש. כך למשל ברוב האפליקציות יהיו לפחות שני משתמשים עיקריים כאשר הראשון הוא המשתמש הראשי שעבורו מיועדת האפליקציה והשני הוא מנהל האפליקציה שגם עבורו תהיה בדרך כלל מערכת ניהול שאותה יש גם לאפיין. 

שלב ג' – קונספט וממשק האפליקציה


השלב השלישי והמעניין ביותר הוא בניית הקונספט של האפליקציה בדגש על הממשק שלה. כאן מחליטים איך בדיוק היא תיראה, איך היא תעביר את הרעיון המרכזי (האם מדובר באפליקציית שירות, מכירה, משחק, שילוב של השלושה וכן הלאה). ידובר על ערכת הצבעים של האפליקציה, המרכיבים המדויקים שלה, מבנה המסכים, הפונקציונאליות שלהם וכן הלאה . שימו לב – כאשר מדובר בממשק האפליקציה הקו המנחה צריך להיות ממשק ידידותי ונוח למשתמש. ככל שממשק האפליקציה יהיה נוח יותר הסיכוי שהמשתמשים יאהבו אותו וישתמשו בו באופן קבוע רב יותר...

סיימנו לאפיין את האפליקציה? מצוין! קיבלנו את אישור הלקוח? נהדר! מה עכשיו? 

השלב השלישי והמעניין ביותר הוא בניית הקונספט של האפליקציה בדגש על הממשק שלה. כאן מחליטים איך בדיוק היא תיראה, איך היא תעביר את הרעיון המרכזי (האם מדובר באפליקציית שירות, מכירה, משחק, שילוב של השלושה וכן הלאה). ידובר על ערכת הצבעים של האפליקציה, המרכיבים המדויקים שלה, מבנה המסכים, הפונקציונאליות שלהם וכן הלאה . שימו לב – כאשר מדובר בממשק האפליקציה הקו המנחה צריך להיות ממשק ידידותי ונוח למשתמש. ככל שממשק האפליקציה יהיה נוח יותר הסיכוי שהמשתמשים יאהבו אותו וישתמשו בו באופן קבוע רב יותר...

סיימנו לאפיין את האפליקציה? מצוין! קיבלנו את אישור הלקוח? נהדר! מה עכשיו? 

עיצוב ופיתוח האפליקציה (בקצרה...)


צוות הפיתוח בשילוב עם צוות העיצוב הגרפי יחל לעבוד על סקיצות ראשונות של האפליקציה. לאחר אישור סופי של הלקוח לעיצוב המסכים, יכול הלקוח יכול 'להישען אחורה' ולתת לצוות הפיתוח לעשות את עבודתו. הצוות יבנה את האפליקציה, יריץ אותה מספר פעמים עד לליטוש מלא שלה. כאשר האפליקציה פועלת כראוי היא תוצג בפני הלקוח. זה הזמן לעשות תיקונים אחרונים, שינויים של הרגע האחרון והתאמות שונות. לאחר בדיקה נוספת ניתן להעלות את האפליקציה לחנויות האפליקציות (אפסטור, גוגלפליי, ווינדווספון) ולהתחיל לשווק אותה.

זכרו – עם סיום תהליך הפיתוח והעלאת האפליקציות למרקטים הרלוונטיים בדרך כלל תרצו לשווק את האפליקציה. כאן תוכלו למצוא מידע מצוין על שיווק אפליקציות.